Fotografi: Martina Hoogland Ivanow

09:00 - 16:00

onsdag 20 september
torsdag 21 september
fredag 22 september

Max 4 deltagare

Tengdalsgatan 12,
Stockholm

Efter gemensam introduktion kommer varje deltagare att ha totalt 6 timmar under tre dagar att jobba i färglabbet. Gruppen om 4 kommer delas upp två och två och varva längre pass i labbet med uppgifter, handledning och feedback från Martina Hoogland Ivanow.

Krav
Medlemskap i CFF

Kostnad
4000kr + moms (ink materialkostnad). 

Sista dag att anmäla sig:
Först till kvarn och deadline fredag den 25 augusti

Ange namn och kontakuppgifter samt märk med “färgkopiering” i ämnesraden och skicka till: info@centrumforfotografi.se

Vid för få anmälningar kan kursen komma att ställas in.
Deltagarna ansvarar själva för lunch.


–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––


Upplägg:

Dag 1

9:00 – 12:00 (Alla)
Introduktion till analog färgkopiering. Varför arbeta analogt, vad är dess styrka och begränsning. Genomgång av mörkrum och processer samt testkopiering. Fundera på din egen process när och var kan analoga tekniker vara användbara?

13:00 – 16:00 (Grupp 1)
kopiering av eget negativ. Diskutera uppgift att påbörja fram till nästa träff.

Dag 2

9:00 – 12:00
(Grupp 2)
Kopiering av eget negativ. Diskutera uppgift att påbörja fram till nästa träff.

13:00 – 16:00 (Grupp 1)
Kopiering av negativ från uppgift
 
Dag 3

9:00 – 12:00 Grupp 2)
Kopiering av negativ från uppgift

13:00 – 14:00
(Alla)
Gemensam redovisning

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Martina Hoogland Ivanow är regissör, fotograf och konstnär och har varit aktiv internationellt sedan mitten av 90- talet men är sedan 2002 bosatt i Stockholm. Hennes arbetsmetod rör sig kring användandet av fotografi och film men även mer och mer mot skulptur, ljud och ljusmontage. Intresset för motsatser och mänskliga relationer finns gemensamt för alla arbeten. Processen är främst dokumentär och icke linjärt associativ ofta genom analoga kamera och mörkrumstekniker.

Arbetet med fotografi och film har för henne blivit till ett utforskande av olika beteendemönster, ett slags förhållningssätt till samtidsdokumentation där mycket i processen kring det dokumentära materialet utgår ifrån att ta bort eller förändra information och perception genom skuggor, exponering eller olika färgfilter. Intresset ligger i det analoga materialets begränsning och det är just där som negativet och mörkrumsarbetet som kan komma till användning som ett specifikt visuellt uttryck.

Läs mer här:
https://www.martinahooglandivanow.com/



Programpunkter