Foto: Ikram Abdulkadir

17:30

Tisdag 7 maj
17.30–19.00

Centrum för fotografi Bjurholmsplan 26

Begränsat antal platser.
Anmälan krävs.

Samtidens digitala medier ställer hela tiden högre krav på barn- och ungas förmåga att förstå och tolka bilder. Att få konceptuell- och praktisk kunskap om fotografi ger eleverna agens att navigera i bildflödet.

Därför bjuder Konstdepartamnetet till en lärarkväll och visar praktiska exempel på hur fotografi kan integreras i undervisningen. Vi inleder med en visning av den aktuella utställningen ”Aboowe, den här är för dig” av Ikram Abdulkadir. Fotografen Anna Ledin Wirén presenterar sedan sitt konstnärskap, visar exempel från sina samskapande projekt och samtalar om hur ett normkritiskt förhållningssätt till bilder ger elever självförtroende att utveckla sitt eget visuella språk och bildskapande.

Centrum för fotografi och dess medlemmar har gedigen erfarenhet av frågor kring visuell litteracitet och ser fram emot att välkomna er att tillsammans diskutera bilders roll för barn och unga.

Vi bjuder på dryck och tilltugg och hoppas på en inspirerande kväll där vi kan lära känna varandra!

När: Tisdagen den 7 maj, klockan 17.30 – 19.00

17.30–17.45 Mingel
17.45–18.15 Visning Ikram Abdulkadirs utställning
18.15–19.00 Presentation av Anna Ledin Wirén + frågestund

Var: Centrum för fotografi, Bjurholmsplan 26 vid Skanstull

För vem: Lärare, kulturombud och pedagogisk personal på kommunala skolor och friskolor.

OSA senast den 6 maj till stina.bulow@konstdepartementet.se

Medverkande

Anna Ledin Wirén är fotograf verksam i Stockholm. Med både en BA (Hons) i fotografi från London College of Printing och lärarexamen i fotografisk bild från Stockholms Universitet arbetar hon med både konstnärliga- och kommersiella uppdrag har lång erfarenhet som mediepedagog. Hennes projekt fokuserar ofta på mänskliga rättigheter, integration, jämställdhet och genus, utforskat genom både digital- och analog teknik, som stillbild och rörlig bild. Via fotografi vill Anna vara med och undersöka och påverka bildspråket i dagens medieutbud.

Läs mer om Anna Ledin Wirén här

Konstdepartementet vill radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan genom samskapande möten med professionella konstnärer. I mötet mellan konst och skola kan vi tillsammans utveckla den konstnärliga processen till en kraftfull form av undervisning. Vi ser hur skolelevers tillgång till konstens olika språk är beroende av enskilda lärares engagemang och att bild- och formkonsten ofta är särskilt eftersatt i relation till andra konstformer. Samtidigt ställer samtidens digitala medier hela tiden högre krav på ungas förmåga att förstå och tolka bilder. Konstdepartementet är ett direkt svar på detta. Vi har åtagit oss att ge barn och unga större tillgång till konstens metoder och frågeställningar, och till de viktiga värden som uppstår i mötet mellan professionella bild- och formkonstnärer och elever.

Läs mer om Konstdepartamentet här

Programpunkter