Symposium
Dåtid Nutid Framtid – 25 år av fotografi
2024.10.18
Sedan fotografiet uppfanns har förändringar i teknik, stil och innehåll varit norm. De senaste två decennierna har dessa förändringar handlat om digitala verktyg, kommunikationsstrategier, upphovsmannaskap och olika typer av automatiseringar för att skapa bilder. Detta har lett till en fundamentalt annorlunda värld för allt slags bildskapande.
Tid
14:00 - 17:00
Plats
Auditoriet, Moderna Museet, Stockholm
Språk
Engelska
Pris
Fri entré, men föranmälan krävs.
Fotografi: Laia Abril, Jaws, Menstruation Myths, 2018–2023, Courtesy Laia Abril.
Samtida konstnärer och fotografer rör sig nu fritt mellan olika digitala plattformar, stillbilder och rörliga bilder, utställningar och publikationer. Förhåller de sig fortfarande till samma bildspråk som konstnärer som arbetade med linsbaserade medier gjorde i slutet av 1990-talet, trots att allt är annorlunda i dag? Vilka tendenser finns i dagens fotografi? Varför fotografi? Var kommer fotografin att befinna sig i morgon?
Vi har bjudit in experter, curatorer och konstnärer inom det fotografiska fältet för att dela med sig av sina insikter om det förflutna, vilka tendenser de har sett och vilka eventuella framtidsspaningar de gör.
ANMÄLAN
Fri entré till symposiet med anmälan krävs.
ANMÄL DIG HÄR
PROGRAM
14.15 Välkommen och introduktion av Anna Tellgren, intendent för fotografi Moderna Museet och Kristyna Müller, verksamhetschef Centrum för fotografi (CFF).
14.30 Felix Hoffmann: Om Foto Arsenal Wien
15.00 Artist talk med Laia Abril
15.30 Paus
16.00: Om dåtiden, nutiden och framtiden för fotografin: Paneldiskussion med Diana Agunbiade-Kolawole, Lotta Antonsson och Kent Klich.
Moderator: Kristyna Müller
17.00 Slut
Med stöd från Goethe-Institut Schweden och Spanska Ambassaden i Stockholm.
MEDVERKANDE
Laia Abril (1986, Spanien) arbetar undersökande med fotografi, text, video och ljud. Hennes verk berättar intima historier som avslöjar obehagliga och dolda verkligheter, med fokus på biopolitik och jämställdhet. Ett av hennes långsiktiga projekt A History of Misogyny inkluderar prisbelönta böcker On Abortion (2018) och On Rape (2022).
Diana Agunbiade-Kolawole (1988, Nigeria) arbetar med både linsbaserat och icke-linsbaserat fotografi, som tar sig i uttryck i installationer, performance och grafik. Kärnan i hennes praktik är en undersökning av materiella processer som utforskar nya sätt att använda etablerade tekniker. Hon har ställt ut i Sverige och internationellt och finns representerad i Moderna Museets samling.
Lotta Antonsson (1963, Sverige) tillhör en generation svenska konstnärer som framträdde i början av 1990-talet och var inspirerade av postmodern konst och teori. Antonssons arbete speglar en fascination för sent 1960- och 1970-tal, där skillnaden mellan det dokumentära och fiktiva suddas ut och där hon skapar ett möte mellan sociala och sexuella revolutioner. Hennes collage finns i samlingarna vid Moderna Museet och Hallands konstmuseum.
Felix Hoffmann är konsthistoriker, curator och den första konstnärliga ledaren för Foto Arsenal Wien, ett nytt center för fotografi och linsbaserad media i Österrike. Från 2005 till 2022 var han Chief Curator för C/O Berlin Foundation. Förutom att ha publicerat ett stort antal böcker, har han varit curator för utställningar som exempelvis Nan Goldin (2009), Robert Mapplethorpe (2010), Gordon Parks (2016) och The Last Image: Photography and Death (2018).
Kent Klich (1952, Sverige) är fotograf och pedagog, som arbetar både med fotografi och film. Han använder kollaborativa metoder för bildskapande och representation. Några av hans långsiktiga projekt är Beths bok (1988) och Gaza Photoalbum (2009), där det senare bland annat har ställts ut på Hasselblad Foundation i Göteborg och på Den Nationale Fotosamling, Det Kgl. Bibliotek i Köpenhamn.
Symposiet arrangeras av Moderna Museet och Centrum för fotografi (CFF) i Stockholm i samband med att Centrum för fotografi firar 25-årsjubileum.
ENGLISH:
Since the invention of photography changes in technology, style and content have been the norm. For the past two decades these changes have concerned digital tools, communication strategies, authorship, and different types of automatizations in creating images. It has led to a fundamentally different world for all sorts of picture making. Contemporary artists and photographers now move freely between various digital platforms, still and moving images, exhibitions and publications. Even if everything is different, do they still relate to the same visual language as artists working with lens-based media did in the late 1990s? What are the tendencies in today’s photography? Why photography? Where is photography tomorrow?
We have invited experts, curators and artists within the field of photography to share their insights on the past, what tendencies they have seen and what predictions they might have for the future.
REGISTRATION
Free entrance to the symposium, registration requiered.
REGISTER HERE
PROGRAM
14.15 Welcome address and introduction by Anna Tellgren, Curator of Photography Moderna Museet and Kristyna Müller, Director Centrum för fotografi (CFF).
14.30 Felix Hoffmann: On Foto Arsenal Wien
15.00 Artist Talk by Laia Abril
15.30 Intermission
16.00 On the Past, Present and Future of Photography: Panel discussion with Diana Agunbiade-Kolawole, Lotta Antonsson and Kent Klich.
Moderator: Kristyna Müller
17.00 End
PARTICIPANTS
Laia Abril (1986, Spain) is a research-based artist working with photography, text, video, and sound. Her work tells intimate stories that reveals uneasy and hidden realities focusing on biopolitics and gender equality. One of her long-term projects A History of Misogyny includes award-winning books On Abortion (2018) and On Rape (2022).
Diana Agunbiade-Kolawole (1988, Nigeria) works with both lens-based and non-lens-based photography through installations, performance and printmaking. At the core of her practice is an investigation of material processes that explores new ways of using established techniques. She has exhibited in Sweden and internationally and her work is represented in the Moderna Museet collection.
Lotta Antonsson (1963, Sweden) belongs to a generation of Swedish artists who emerged in the early 1990s and was inspired by postmodern art and theory. Antonsson’s work reflects her fascination with the late 1960s and 1970s, in a style where documentary and fiction blur in a merging of social and sexual revolution. Her collages can be found in the collections of Moderna Museet and Halland Art Museum.
Felix Hoffmann is an art historian, curator and the first Artistic Director of the Foto Arsenal Wien, a new center for photography and lens-based media in Austria. From 2005 to 2022, he served as the Chief Curator of the C/O Berlin Foundation. In addition to publishing numerous books, he has curated exhibitions such as Nan Goldin (2009), Robert Mapplethorpe (2010), Gordon Parks (2016) and The Last Image: Photography and Death (2018).
Kent Klich (1952, Sweden) is a photographer and educator working within the fields of photography and film, using collaborative methodologies of image-making and representation. Some of his long-term projects include The Book of Beth (1988) and Gaza Photoalbum (2009), which has been exhibited at The Hasselblad Foundation in Gothenburg and The National Museum of Photography in Copenhagen.
The symposium is organized by Moderna Museet and Centrum för fotografi/The Centre for Photography (CFF) in Stockholm in conjunction with the 25th anniversary of The Centre for Photography.
With support from Goethe-Institut Schweden and Embassy of Spain in Stockholm.