Les archives suédoises – Del 1. Öppnandet
En processutställning av Anna Ekman, Cecilia Järdemar och Freddy Tsimba
Projektet är initierat av konstnärerna Anna Ekman och Cecilia Järdemar kring ett arkiv med glasplåtsnegativ från de svenska missionsfälten i Kongo 1890 – 1930. Tillsammans med den kongolesiske skulptören Freddy Tsimba undersöks vilka alternativa läsningar av historien som kan uppstå genom att skapa nya verk med arkivet som utgångspunkt. (Se English below/Läs mer)
Inspirerade av Stanleys resor i Kongo-deltat påbörjade bland annat Svenska Missionsförbundet sin verksamhet i Kongo på 1880-talet, och Sverige var snart en av de största aktörerna på plats. Missionsfältens öppnande sammanföll med fotografiets framväxt, och kamerans möjlighet att möta, samla och konstruera världen blev snart oupplösligt förbunden med kolonialismen och missionsverksamheten. Den fotografiska dokumentationen blev ett viktigt medium för att förmedla budskapet om missionen till hemförsamlingarna som bekostade verksamheten. Bilderna turnerade runt Sverige i form av föreläsningar och mobila museer, och visades ända in på sextiotalet i skolor, kyrkor och andra offentliga platser. Många människor har ännu klara minnen av de berättelser och bilder som återgavs.
Ekman och Järdemar har fått låna glasnegativ från Svenska Missionskyrkan och arvingar till missionärer, bilder som delvis inte blivit arkiverade eller framtagna förut, och som är en viktig men undangömd del av både Sveriges och Kongos historia. Missionärerna var också del av en process där de dokumenterade den befintliga kulturen på de platser där de bosatte sig – innan de förändrades eller förstördes som en del av kristnandet av samhällena. Hur kan vi konfrontera denna typ av bilder i dag, ur ett svenskt perspektiv, och från ett kongolesiskt perspektiv? Hur kan historiska bilder hitta en ny kontext och nya tolkningar, utanför de ojämlika maktstrukturerna som var rådande då de tillkom? I de nya samtida konstnärliga omtolkningarna kan fotografiernas meningar ifrågasättas, och ett utrymme för dialog och öppenhet skapas.
Utställningen är ett första nedslag i en pågående process, som även kommer att resultera i en bok och flera utställningar i Sverige och Demokratiska republiken Kongo under 2017 – 2018.
Bifogad bild: Bärare på karavanstigen mot Kingoyi missionsstation. Fotografi av okänd missionär från Sv. Missionskyrkan runt 1900.
SEMINARIUM
Tisdag 28 mars kl 18.30 hålls ett seminarium med Maria Lantz, rektor på Konstfack, Stefan Helgesson, författare och kritiker, Beatrice Kindembe, Kongolesisk diaspora för utveckling, Freddy Tsimba, konstnär samt initiativtagarna till projektet Anna Ekman och Cecilia Järdemar i NKF–Nordiska konstförbundets gästateljé Malongen.
Tid: tisdag 28 mars kl 18.30
Plats: NKF Malongens gästateljé, Nytorget 15A, Stockholm.
Du som besöker CFF och är rullstolsburen eller av andra skäl behöver åka hiss, vänligen ring oss så kommer vi ner och hämtar dig i hissen på bakgården som ligger i markplan från gatan.
CFF stöds av Kulturrådet, Kulturförvaltningen Stockholm stad, Landstingets kulturförvaltning och Helge Ax:son Johnsons stiftelse. Projektet om de svenska missionsfälten i Kongo stöds av Kulturförvaltningen Stockholms stad, Iaspis, Författarfonden, Kulturstiftelsen, Konstfrämjandet Värmland, Helge Ax:son Johnsons stiftelse, Konstnärsnämnden och NKF–Nordiska konstförbundets gästateljé Malongen.
ENGLISH
Les archives suédoises – Del 1. Öppnandet – Part 1. The opening
A work –in-progress exhibition with Anna Ekman, Cecilia Järdemar and Freddy Tsimba
A project initiated by artists Anna Ekman and Cecilia Järdemar around an archive of historical glass-plate negatives from the Swedish Mission fields in the Congo 1890-1930. In collaboration with Congolese sculptor Freddy Tsimba they investigate how creating new works based on the archive can engender alternative histories.
Opening Thursday 9th of March between 17 – 20 at CFF, Centrum för fotografi, Tjärhovsgatan 44, Stockholm
Inspired by Stanley’s travels in the Congo delta, Svenska Missionskyrkan started sending missionaries to the area in the 1880’s, and Sweden was soon one of the biggest operators there. The opening of the missionary fields coincided with the rapid spread of photographic techniques, and the camera’s ability to meet, collect and construct the world was soon intrinsically linked with colonialism and the Christian missions. The photographic documentation soon became an important medium for enticing the home parishes to donate and collect funds for the missionary stations. Missionary lectures and mobile museums showing a selection of images visited chapels, schools and churches up until the early sixties, and many people still have clear memories of the stories and images that were shown.
Ekman and Järdemar have been able to borrow boxes of glass-plate negatives depicting the Congo, both from the archive of Svenska Missionskyrkan and from heirs to the missionary-photographers, some of which have never been printed or catalogued before. The material is interesting both from a historical and a photographic viewpoint, and as an important but rarely discussed part of the history of both the Congo and Sweden. The missionaries were also very much part of a process whereby they documented the existing culture in the places where they settled down – then set out to do their very best to change, or even destroy it, as part of the Christianisation. How can we confront these types of images today, from a Swedish perspective, and from a Congolese perspective? How can historical images be repositioned and repurposed? What alternative meanings and readings can emerge by creating new artworks taking the archive as a starting point? Through a contemporary re-imagining of the archive the meanings of the photographs can be questioned, and a space for negotiation and multiple perspectives can be created.
The project will also result in a book and several exhibitions in Sweden and Congo DR during 2017 – 2018.
SEMINAR
Tuesday the 28th of March at 18.30 a seminar will be held with Maria Lantz, vice-chancellor at Konstfack, Stefan Helgesson, writer and critic, Beatrice Kindembe from Afrosvenskarnas Riksförbund, Freddy Tsimba, artist and Anna Ekman and Cecilia Järdemar at NFK – Nordic Arts Associations guest studio Malongen at Nytorget 15A, Stockholm.
Image: Porters on the caravan trail towards Kingoyi Missionary station. Photograph by unknown missionary, around 1900.