Hoppa till huvudinnehåll
Centrum för fotografi
  • Hem
  • Våra medlemmar/Portfolio
  • Om oss
  • Bli medlem
  • Skapande skola
Logga in >

Sökformulär

  • en
  • fr
  • de

Användarinloggning

  • Skapa nytt konto
  • Begär nytt lösenord

Du är här

Hem
Kalendarium
fredag 4 oktober 2019 - fredag 4 oktober 2019

Höstkurser: Hur tänker proffsen? Från stillbild till film

Kurs: Hur tänker proffsen? Från stillbild till film.
Kursledare: Claes Gabrielsson, fotograf och redigerare.

Flera CFF-medlemmar uppger att de förlorat uppdrag på grund av de inte kan filma. Därför vill vi erbjuda en kurs för stillbilds-fotografer som just börjat filma. Rörliga bilder blir allt viktigare. Många som besöker en webbsida väljer att se en film före att läsa en text. Det här är för dig som är stillbilds-fotograf och precis har börjat med rörlig bild. Hur tänker man och hur börjar man? Hur skulle en erfaren professionell filmare göra i olika situationer.

Kursen är en verktygslåda i planering och praktik kring en mindre filminspelning och är tänkt att fylla det kunskapsbehov som finns när exempelvis stillbilds-fotografer och kommunikatörer ska leverera rörligt material till undervisningsfilmer eller till information på webbsidor. 

Umeå, del I: 20-21 nov (sista anmälan fre 15 nov)​, Lokal: Film i Västerbotten, Magasinsgatan 17 B i Umeå, ons kl 9-17, tors kl 9-17. Kursen hopslagen till 2 dagar istället för 3, reducerat pris 2 200 kr + moms. Hitta hit!
 

Göteborg, del II, fördjupning: 20- 22 sept (sista anmälan fre 13 sept)
Malmö, del I: 11-13 okt (sista anmälan fre 4 okt)
Stockholm, del I: 7,14 och 21 okt (sista anmälan fre 4 okt)

Kurserna är subventionerade och riktar sig till medlemmar i CFF och SFF.

KURSINNEHÅLL
• Hur börjar man samla in bilder och ljud till en bildberättelse? • Vilken typ av bilder behövs? Vad är bildskillnad?
• Hur gör jag för att få ett bra ljud? Kursen går igenom de vanligaste mikrofontyperna och förklarar i vilka olika situationer de används.
• Varifrån kommer ljuset? Hur gör man ett snabbt, snyggt och effektivt ljus i exempelvis intervjusituationer. I kursen får du se och prova på hur ljuset kan förändras för olika behov.
• Vissa dramaturgiska begrepp förklaras och även de vanligaste begreppen som används, som exempelvis ”Synk”, ”Linjen”, ”A men inte B”, och ”Minsta möjliga bild” m.m.
• Hur gör man ett anslag och vad är en bra speakertext?

 

DEL 1
Stockholm, måndagar, 7, 14 och 21 okt, kl 18-21 på galleri CFF, Tjärhovsgatan 44. Hitta hit!

Dag 1: Presentation, genomgång av bakgrundskunskaper. Claes visar exempel ur sitt arbete och tar upp de vanligaste begreppen som används, exempelvis ”Synk”, ”Linjen”, ”A men inte B” m.m. Hur börjar man samla in bilder och ljud till en bildberättelse? Vilken typ av bilder behövs? Vad är bildskillnad? Hur gör man ett anslag? Vad skiljer filmljussättning från blixtljuset? Genomgång av olika typer av filmlampor. En filmuppgift delas ut. Sätt samman en filmsekvens på mellan 1-2 min. Tema: En plats, en känsla, eller en händelse.

Dag 2: Genomgång av uppgiften, diskussion, feedback. Hur riggar man för en intervju? Positioner, ljus, mikrofoner mm. Hur tänker man om man är ensam fotograf och hur gör man om man arbetar med reporter? Uppgift till nästa träff: att göra och klippa ihop en intervju. Alltså en intervju-sekvens med bilder som hör till innehållet, ”storyn”. Typ 2-3 min.

Dag 3: Genomgång av deltagarnas intervjufilmningar. Samtal, feedback. Vad är bra, vad skulle kunna göras ännu bättre? Vad är minimi-utrustning för att kunna göra enkla jobb? Genomgång av vad som behövs i verktygslådan för att ta klivet från ett stillbildsreportage till en filmad motsvarighet.

 

DEL 1
Umeå, del I: 20-21 nov (sista anmälan fre 15 nov)​ Lokal: Film i Västerbotten, Magasinsgatan 17 B i Umeå, ons kl 9-17, tors kl 9-17. Kursen hopslagen till 2 dagar istället för 3, reducerat pris 2 200 kr + moms. Hitta hit!
 

Malmö, fre 11 okt, kl 13-17, lör 12 okt, kl 13-17 och sön 13 okt, kl 9-12. Mediaverkstaden, Södra Förstadsgatan 18. Hitta hit!

Förberedelse: Inför kursen delas en filmuppgift ut: Sätt samman en filmsekvens på 1-2 min. Tema: en plats, en känsla eller en händelse 1-2 min. Använd befintligt ljud, musik eller tal.

Dag 1: Presentation, genomgång av bakgrundskunskaper. Claes visar exempel ur sitt arbete och tar upp de vanligaste begreppen som används, exempelvis ”Synk”, ”Linjen”, ”A men inte B” m.m. Hur börjar man samla in bilder och ljud till en bildberättelse? Vilken typ av bilder behövs? Vad är bildskillnad? Hur gör man ett anslag? Vad skiljer filmljussättning från blixtljuset? Genomgång av olika typer av filmlampor.

Dag 2: Genomgång av uppgiften, diskussion, feedback. Hur riggar man för en intervju? Positioner, ljus, mikrofoner mm. Hur tänker man om man är ensam fotograf och hur gör man om man arbetar med reporter?

Dag 3: Vad är minimi-utrustning för att kunna göra enkla jobb? Genomgång av vad som behövs i verktygslådan för att ta klivet från ett stillbildsreportage till en filmad motsvarighet. Hur gör man för att få ett bra ljud vid intervjuer?

 

DEL 2  - Fördjupning
Göteborg, fre 20 sept, kl 13-17, lör 21 sept, kl 13-17 och sön 22 sept, kl 9-12. Viktoriasalen, Linnégatan 21. Hitta hit!

Hur gör du när du startar ett helt nytt projekt i ett redigeringsprogram? Format, import m.m. 
Hur gör du en smart uppdelning av rå-materialet redan från början i varje projekt, även om det handlar om korta projekt, på runt minuten? 
Att organisera sekvenser, tagningar, enstaka bilder, intervjuer, musik, miljö-ljud mm.
Vi tittar på det här konkret, hands-on på ”Timeline-nivå” i ett redigeringsprogram.
Hur ser det egentligen ut i redigerings-programmet – jämfört med den färdiga sekvensen?
En sekvens analyseras, och visas klipp för klipp, ljud för ljud. Vilka verktyg är bäst och snabbast i ett redigeringsprogram? 

Inför kursen: Sammanställ en filmsekvens på 1-2 min. Valfritt tema. Men som tar upp ett ämne du gillar (eller ogillar) eller innehåller något som du tycker är problematiskt kring ljud eller ljus.

Dag 1: Presentation, genomgång av bakgrunds kunskaper. Claes visar exempel ur sitt arbete och tar upp de vanligaste tekniska och dramaturgiska begrepp som användsVi tittar på och analyserar en sekvens. Sen ser vi hur den ser ut på ”Timeline”. Dvs. hur den är uppbyggd. Var börjar en bild eller ett ljud och hur skapas en framåtrörelse?
Hur ser de enstaka byggstenarna ut? Musik, atmosfär, effekter, tystnad och i vilken ordning de är placerade på respektive video- och ljud-spår.
Smarta tips hur du gör med ljudnivåerna. Hur du lyssnar på bästa sätt och hur du kan använda de vanligaste ljud-filtren.

Dag 2: Genomgång av arbetsuppgiften. Diskussion, feedback.
Hur får man drag i ett klipp? Var ska en bild börja och var ska den sluta?
Motiv i rörelse. Hur fungerar det?
Om två eller flera personer samtalar, hur klipper man det? 180-graders regeln.

Dag 3: Genomgång av allas uppgifter, samtal feedback. Finns det alternativa lösningar, ur redigerings-synpunkt? Bra tips kring hur bild och ljud kan bli ännu bättre och effektivare.

 

Förkunskaper:
Kursdeltagarna bör i förväg känna till filminställningarna i den egna utrustningen, då vi inte under kursen hinner gå igenom de olika kameratillverkarnas menyer. När det gäller filmredigeringsprogrammen exempelvis Final Cut Pro, Adobe Premiere, Da Vinci Resolve, Avid Media Composer, iMovie, kan det vara bra att i förväg ha bekantat sig lite med det egna programmet. Om du inte har ett redigeringsprogram – ladda ner någon av gratisversionerna som finns tillgängliga och snacka med kollegor som kommit igång med filmandet och - det finns massor av turtorials på nätet.

 

Antal deltagare: max 10 deltagare
Anmälan: till claesgabrielsonattelia [dot] com (subject: Hur%20t%C3%A4nker%20proffsen) , märk anmälan med ”Hur tänker proffsen” och uppge firmanamn och faktureringsadress.
Besked om kursplats i samband med sista anmälningsdatum
Betalning: Faktura skickas vid antagning via e-post. Anmälan är bindande. Avgift: 2 900 kr ex. moms för medlemmar i CFF och SFF. 

Läs mer om Claes Gabrielsson: Länk. Har du frågor om kusen går det bra att kontakta Claes Gabrielsson på tel: 070 882 23 23.

Citat från tidigare kursare:

"Tack för ditt engagemang och all inspiration du gav". Erja Lempinen

"Vill tacka för en mycket givande filmkurs. Passade mig perfekt. Har lärt mig mycket, fått saker bekräftade och har fått inspiration till att steppa upp mitt filmande. Tack, tack!". Anna Ledin Wirén

"Vilken kanonkurs, väldigt givande och inspirerande". Catharina Fyrberg

"Tack, för en jävlit bra kurs! "Den gav direkt nya insikter i uppbyggnad av film, redigering osv... "  Bertil Lindgren

"Tack för filmkursen, det var mycket givande, verkligen". Christina Kronér

 

Ett samarbete mellan CFF – Centrumför fotografi och SFF – Svenska Fotografers Förbund.

            

CFF-Programpunkter

Följ oss

Salong CFF Digital 2020

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Följ oss på Facebook   Följ oss på Instagram   Anpassat för rullstol

MEDLEMSKAP

Bli medlem

Vill du bli medlem i Centrum för fotografi?

Som medlem i CFF ingår du i ett relevant och angeläget sammanhang för fotografin där en diskussion om fotografi förs och fördjupas. Att vara medlem innebär:

  • Att stödja och vidga en fotografisk scen vars huvudsyfte är att undersöka och utveckla begreppet fotografi ur ett gestaltande och konstnärligt perspektiv.

  • Att få tillgång till de resurser föreningen erbjuder i form av kurser, fotokritikträffar, föredrag, artist talks, seminarier, medlemsutställningar och personlig vägledning.

  • Att få tillgång till ett nätverk av kontakter inom fotografi på så väl nationell som internationellt nivå vad gäller gallerier, museer, förlag, festivaler, mässor, utbildning och forskning, fotografer och konstnärer

Videoklipp och ljudinspelningar

Inspelade program och seminarier

Plattform Fotografi

Pressmaterial

  • Pressmaterial
Sök

Sökformulär

Centrum för fotografi är en intresseorganisation för fotografi och fotografer. Organisationen stöds av Kulturrådet och Kulturförvaltningen Stockholms stad och Region Stockholm. CFF ingår också i en rad samarbeten, så väl nationellt som internationellt med organisationer och utbildningar bland andra aktörer på det fotografiska området.