Erik Berglin – G.A.C.G.A.S
Erik Berglins konstnärskap utmärker sig med sitt speciella sätt att arbeta med fotografi. I utställningen G.A.C.G.A.S presenteras verk från två separata serier. Dels bildsviten Total_System_Failure som utgår från de okontrollerade defekter som ofta benämns som Glitches - en term vars ursprung kommer från tyskans glitschig som betyder hal eller halkigt. Det används för att beskriva ett oväntat tekniskt problem som resulterar i en estetiskt tilltalande effekt. En glitsch uppstår okontrollerat i mjukvaran men har blivit så populär att det numera görs programvaror som försöker återskapa dessa digitala skönhetsfläckar. Med serien Total_System_Failure vidgas de estetiska föreställningar om vad en glitch kan vara och hur den kan se ut.
Den andra bildsviten Le Nouveau Naïveté parafraserar idéer från den franska 60-tals rörelsen Le Nouveau Realism som gjorde readymades av slitna affischer. I Berglin tappning används fotografier av slitna fasader som genomgår en delvis slumpmässig men även utstuderad process i vilken flera motiv fogats samman till enhetliga motiv.
Berglins konstnärskap är mångfacetterat, överraskande och söker alltid nya vägar för att producera visuellt material och tänja på fotografins gränser. Hans verk tar tillvara på enkla och tillsynes obetydliga tekniker såväl som de allra mest komplicerade. Detta kan innebära att han använder appar på telefonen eller att han missbrukar befintliga koder inom programvaror som Photoshop eller låter skriva egna algoritmer som autonomt producerar fotografiskt material inom de ramar som han satt upp. Han förhåller sig till datorn som en samarbetspartner som tar de estetiska besluten medan Berglin tar de konceptuella.