Hoppa till huvudinnehåll
Centrum för fotografi
  • Hem
  • Våra medlemmar/Portfolio
  • Om oss
  • Bli medlem
  • Skapande skola
Logga in >

Sökformulär

  • en
  • fr
  • de

Användarinloggning

  • Skapa nytt konto
  • Begär nytt lösenord

Du är här

Hem
Kalendarium
måndag 26 oktober 2020 - tisdag 24 november 2020

Distansföreläsningar x 3: Digital marknadsföring, Sociala medier och Prissättning!

I oktober och november välkomnas Centrum för fotografis medlemmar till inte mindre än tre distansföreläsningar. Dessa sker digitalt via Zoom. Kurstillfällena hålls av Transit Kulturinkubator– som ser till att tid, råd och rum finns för konstnärliga verksamheter. 

Föreläsningstillfällen: 

Måndag 26 oktober
Föreläsning – Intro till digital marknadsföring för kreatörer
Föreläsare: Agnes Török, moderator Peter Gahnström, Transit Kulturinkubator

Torsdag 12 november
Workshop – Sociala Medier och kreatörer - algoritmer och tricks för framtida proffs
Workshopledare: Agnes Török, moderator Peter Gahnström, Transit Kulturinkubator

Tisdag 24 november
Webbinarium – Prissättning & offerering
Föreläsare: Peter Gahnström, moderator Sara Lönnroth, Transit Kulturinkubator
 

Kurstillfällena arrangeras av Illustratörcentrum, Centrum för fotografi och
Konsthantverkscentrum i samarbete med Transit, med stöd av Region Stockholm.

Transit Kulturinkubator är en samarbetspartner och plats för yrkesverksamma musiker, scenkonstnärer, filmare, bildkonstnärer och formgivare. I deras två åriga residens och genom workshops erbjuds frilansande konstnärer metoder, resurser och stöd att utforska och utveckla sina konstnärliga verksamheter och projekt så att de kan förstärkas ekonomiskt och konstnärligt. Läs mer om Transit här. 

Observera att ingen föranmälan krävs – Zoomlänk med lösen skickas separat till alla medlemmar dagen innan respektive föreläsningstillfälle.

    ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

1: Intro till digital marknadsföring för kreatörer

Hur bygger man en digital närvaro som kreatör - för att få nya kunder, uppdrag och intäkter? Vad är bra att tänka på? Vilka plattformar finns det, vilka används för vad och hur fungerar dem? Vilka plattformar kostar och vad kan en som kreatör finansiellt tjäna på via sociala medier? Och sist men inte minst - måste en vara influencer för att nå ut med det en skapar och säljer på nätet? (Nej, absolut inte! är svaret på sista frågan - resten av frågorna svarar vi på under föreläsning och ger tid för era frågor och funderingar.)

Under föreläsningen går vi igenom grundkunskap och praktiska redskap kring att bygga en egen hemsida, driva webbshop, och marknadsföra det en skapar och säljer på de största sociala medie-plattformarna just nu. Vi går praktiskt igenom hur de största sociala medie-plattformarna fungerar, vad som är bra att tänka på när en använder dem, vilka funktioner som finns för officiella sidor/företagskonton och hur en når ut med sina alster och sina produkter via dem.

Information om deltagande
Vad: Föreläsning om digital marknadsföring
Föreläsare: Agnes Török. Moderator: Peter Gahnström
När: Måndag 26 oktober, kl. 14:00-16.00 (inkl. frågor & paus)
Hur: Via det digitala verktyget Zoom, länk till föreläsningen skickas ut dagen innan.
Kostnad: Kostnadsfritt (sker med stöd av Region Stockholm).

Anmälan: Ingen föranmälan krävs, länk till föreläsningen skickas ut dagen innan.
Förberedelser: Tillgång till dator och internetuppkoppling. Förbered dig genom att ladda ner Zooms app på telefonen eller datorn, så slipper du sitta med det strax innan föreläsningen börjar. Sitt gärna i ett avskilt rum där du kan lyssna och prata ostört.

    ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

2: Sociala medier och kreatörer – algoritmer, tips och tricks för framtida proffs

Hur använder en som kreatörer sociala medier som ett proffs? Hur fungerar algoritmerna på olika sociala medie-plattformar och hur påverkar det vad som syns av användaren och följarna? Vad räknas som 'content' och vad bidrar till 'stop the scroll'? Vad är egentligen 'crowdfunding'? och hur kan vi som kreatörer använda det för att finansiera kreativa projekt, produkter och processer? Och sist men inte minst - hur skapar du ett sociala medie-konto som folk vill följa, tipsa andra om och handla produkter ifrån?

Under workshopen går vi igenom dessa frågor och fler. Praktisk information ges om algoritmer på de största sociala medie-plattformarna, hur en planerar och interagerar på sociala medier som ett proffs, och hur en använder text, bild och video för att skapa ett konto som andra inte bara vill följa utan stötta ekonomiskt via crowdfunding, uppdrag och köp. Vi blandar information och interaktion och ger plats för deltagarna att testa de redskap vi lär oss.

Information om deltagande

Vad: Workshop om sociala medier
Föreläsare: Agnes Török. Moderator: Peter Gahnström
När: Torsdag 12 november, kl. 13:00-16.00 (inkl. interaktiva övningar & pauser).
Hur: Via det digitala verktyget Zoom, länk till workshopen skickas ut dagen innan.
Kostnad: Kostnadsfritt (sker med stöd av Region Stockholm).

Anmälan: Ingen föranmälan krävs, länk till workshopen skickas ut dagen innan.
Förberedelser: Tillgång till dator och internetuppkoppling. Förbered dig genom att ladda ner Zooms app på telefonen eller datorn, så slipper du sitta med det strax innan föreläsningen börjar. Sitt gärna i ett avskilt rum där du kan lyssna och prata ostört.

    ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

3: Prissättning & offerering

Varför är det viktigt med en offert egentligen, räcker det inte bara med att prata igenom det med uppdragsgivaren över telefon? Vad bör en offert innehålla? Under föreläsningen går vi igenom begrepp som syfte / resultat, offert som avtal, delmoment och dess kostnader, rätten till materialet, 50/50 principen, häv av offert, avbokning och giltighetstid.

Pris på uppdraget, i sin helhet eller i sina delar, ska såklart vara med i en offert. Den eviga frågan är dock hur en prissätter sitt arbete eller produkt? Vi kommer presentera några olika prissättningsmetoder, paket, rabatter, olika kostnader för olika moment samt avslutar med en övning i vad just du kostar.

Information om deltagande

Vad: Webbinarium om prissättning & offerering.
Föreläsare: Peter Gahnström. Moderator: Sara Lönnroth.
När: Tisdag 24 november, kl. 13:00-15.00 (inkl. övning & paus)
Hur: Via det digitala verktyget Zoom, länk till workshopen skickas ut dagen innan.
Kostnad: Kostnadsfritt (sker med stöd av Region Stockholm).

Anmälan: Ingen föranmälan krävs, länk till workshopen skickas ut dagen innan.
Förberedelser: Tillgång till dator och internetuppkoppling. Förbered dig genom att ladda ner Zooms app på telefonen eller datorn, så slipper du sitta med det strax innan föreläsningen börjar. Sitt gärna i ett avskilt rum där du kan lyssna och prata ostört.

Bildtexter: 

Foto: Sara Larsson (av Agnes Török) 

Illustration: Hanna Gustavsson (av Peter Gahnström)

CFF-Programpunkter

Följ oss

Salong CFF Digital 2020

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Följ oss på Facebook   Följ oss på Instagram   Anpassat för rullstol

MEDLEMSKAP

Bli medlem

Vill du bli medlem i Centrum för fotografi?

Som medlem i CFF ingår du i ett relevant och angeläget sammanhang för fotografin där en diskussion om fotografi förs och fördjupas. Att vara medlem innebär:

  • Att stödja och vidga en fotografisk scen vars huvudsyfte är att undersöka och utveckla begreppet fotografi ur ett gestaltande och konstnärligt perspektiv.

  • Att få tillgång till de resurser föreningen erbjuder i form av kurser, fotokritikträffar, föredrag, artist talks, seminarier, medlemsutställningar och personlig vägledning.

  • Att få tillgång till ett nätverk av kontakter inom fotografi på så väl nationell som internationellt nivå vad gäller gallerier, museer, förlag, festivaler, mässor, utbildning och forskning, fotografer och konstnärer

Videoklipp och ljudinspelningar

Inspelade program och seminarier

Plattform Fotografi

Pressmaterial

  • Pressmaterial
Sök

Sökformulär

Centrum för fotografi är en intresseorganisation för fotografi och fotografer. Organisationen stöds av Kulturrådet och Kulturförvaltningen Stockholms stad och Region Stockholm. CFF ingår också i en rad samarbeten, så väl nationellt som internationellt med organisationer och utbildningar bland andra aktörer på det fotografiska området.